Roberts Zīle

Par airBaltic nozīmi un iespējām tālākai attīstībai

Intervija Latvijas Radio, Aktuālais temats 13.11.2015. Intervē Aidis Tomsons

Šobrīd aktuālais temats ir diskusija par nosacījumiem, ar kādiem Latvijas valsts drīkst atbalstīt nacionālo aviokompāniju airBaltic, kurai nepieciešami 80 miljoni tālākai attīstībai un plānotajiem maksājumiem par jaunām lidmašīnām. Būtiskais princips Eiropas Komisijā, kas uzrauga konkurenci, ir tas, ka valsts atbalsts tiek atļauts vienu reizi 10 gadu periodā. airBaltic valsts atbalsts ir bijis, tāpēc tiek meklēti citi risinājumi. Risinājums, kas šobrīd tiek virzīts, balstās uz tirgus ekonomikas investoru principa, respektīvi, ja valsts rīkotos tāpat kā privāts investors, tad tas netiktu klasificēts kā valsts atbalsts. Bet neizklausās, ka vienošanās ar potenciālo investoru tiek plānota uz vienādiem principiem. Alternatīva būtu no valsts puses sniegt airBaltic aizdevumu par tirgus procentiem, kas būtu augsti. Esam nostādīti kārtējo reizi situācijā, kad īsā laikā jāizvēlas starp vājiem risinājumiem. Pirmkārt, airBaltic, kas atšķirībā no Ryanair vai Wizz Air piedāvā savienotos lidojumus, statuss Baltijā ģeopolitiski ir īpašs, sevišķi laikā, kad Aeroflot ir kļuvusi par otro lielāko pasažieru apgrozījuma skaita ziņā. Otrkārt, sekot potenciālā investora piedāvājumam un iepirkt Krievijas militārās rūpniecības paspārnē ražotas lidmašīnas nozīmētu, ka mēs atbalstām šo rūpniecību. Risku izvērtēšana būtu jautājums drošības iestāžu kompetencē. Finanšu konsultanta Prudentia sniegums investora piesaistē un risinājumu meklēšanā diemžēl ir izrādījies neprofesionāls.