Jauna likumdošana palīdzēs aviopasažieriem īstenot savas tiesības
Rīga, 2014. gada 31. janvāris
Eiropas Parlamenta (EP) Transporta un tūrisma komitejas balsojums pagājušā gada decembra vidū paredz pilnīgāku aviopasažieru tiesību nodrošināšanu, aizverot daudzos "caurumus" pašreizējā likumdošanas versijā un padarot to draudzīgāku patērētājiem, uzsver Eiropas Parlamenta deputāts Roberts Zīle.
Roberts Zīle šodien notikušajā EP Informācijas biroja Latvijā preses brīfingā pavēstīja, ka nākamnedēļ plenārsēdē Strasbūrā Parlaments balsos par aviopasažieru tiesību likumdošanas atjauninātu versiju. Tā novērsīs aviokompāniju iespējas aizbildināties ar ārkārtējiem apstākļiem tad, kad realitātē tādu nav, un neizmaksāt kompensācijas pasažieriem par reisiem, kas aizkavējušies. Tāpat likumdošanas iniciatīva paredz skaidrāku informācijas pieejamību pasažieriem un padara vienkāršāku kompensāciju saņemšanas kārtību.
"EP Transporta un Tūrisma komitejas decembra vidū nobalsotais variants par aviopasažieru tiesību nodrošināšanu krietni atšķiras no sākotnējā Eiropas Komisijas priekšlikuma un ir kļuvis daudz draudzīgāks patērētājam," tā R. Zīle. "EP variants cita starpā paredz vieglāku un skaidrāku kompensāciju pieprasīšanu par lidojumiem, kas aizkavējušies vai atcelti. Turklāt par lidojumiem līdz 2500 kilometru attālumam 300 eiro kompensācija pienāksies jau pēc trīs stundu kavējuma, nevis piecām, kā to paredzēja Komisija savā priekšlikumā. (Attiecīgi par lidojumiem 2500 - 6000 kilometriem tās ir piecas stundas un 400 eiro; lidojumiem virs 6000 kilometriem - septiņas stundas un 600 eiro).
R. Zīle arī piebilda, ka EP aviopasažieru tiesību likumdošanas variants paredz vienkāršotāku kārtību, kādā pasažieris var iegūt informāciju par savām tiesībām, kā arī iesniegt sūdzību: "Tieši informācijas trūkuma dēļ vai arī tāpēc, ka tas ir pārāk sarežģīti, pasažieri neizmanto savas tiesības. Statistika rāda, ka pašlaik tikai aptuveni 2% no visiem pasažieriem, kuriem ir tiesības saņemt kompensāciju, tādu patiešām iegūst. EP aviopasažieru tiesību likumdošanas variants paredz skaidrāku informācijas pieejamību pasažieriem par viņu tiesībām un stingrākus noteikumus attiecībā uz aviokompānijām."
Jaunais regulējums paredz arī precīzu uzskaitījumu, kam ir jābūt ietvertam aviokompāniju reklamētajā „biļetes cenā”, un šai iepriekš publiskotajai biļetes cenai vienmēr būs jāatspoguļo galīgā biļetes cena. Tāpat noteikts, ka gadījumos, kad lidmašīna aizkavējas uz perona vai manevrēšanas zonā 2 stundas, pasažierim ir tiesības no lidmašīnas izkāpt, bet pēc trīs stundu aizkavējuma – tiesības pieprasīt kompensāciju vai lidojuma maiņu.
Parlamenta balsojums nebūs pēdējais solis, jo šo Eiropas Komisijas aviopasažieru tiesību regulējuma priekšlikumu vēl turpina izskatīt dalībvalstis ES Padomē. Vēlāk uzsāksies Padomes un Eiropas Parlamenta sarunas, taču, lai gan Parlaments noteicis šo regulējumu par vienu no ES likumdošanas prioritātēm, maz ticams, ka vienošanas tiks panākta līdz EP vēlēšanām šī gada maijā, atzīst R. Zīle.