Jāstiprina aviokompāniju uzraudzība to bankrota gadījumā
Strasbūra, 25. novembris. Eiropas Parlaments (EP) šodien pieņēmis rezolūciju par jaunas ES likumdošanas nepieciešamību, kas aizsargātu pasažierus aviokompāniju bankrota gadījumā. Transporta komitejas deputāts Roberts Zīle (TB/LNNK, ECR) gan uzsver – lai aizsargātu pasažierus aviokompāniju bankrota gadījumos, primāri ir stiprināt kompāniju darbības un finanšu situācijas uzraudzību, kā arī pieprasīt aviokompānijām informēt pasažierus par lidojumu risku apdrošināšanas iespējām. Jauna likumdošanas iedarbināšana var aizņemt pārāk ilgu laiku, pie tam finansiāli risinājumi vienmēr novedīs pie aviobiļešu sadārdzināšanās, uzskata R. Zīle.
"Pasažieri, kuri "iestrēgst" kādā lidostā un netiek mājās, jo aviokompānija negaidīti paziņo par savu bankrotu, nonāk neapskaužamā situācijā. Tāpat jūtas pasažieri, kuri zaudē naudu par iegādātām lidojuma biļetēm, taču nekādu palīdzību situācijas risinājumam nesaņem, ja aviokompānija bankrotē", norāda deputāts Roberts Zīle.
„Aviokompāniju bankroti notiek ekonomiskās krīzes ietekmē un negaidīs likumdošanas pieņemšanu, tāpēc jārīkojas nekavējoties," uzsver Roberts Zīle. "Pirmkārt, ir jāstiprina jau esošās likumdošanas izpilde. Visu aviokompāniju darbību licencē un uzrauga konkrētas valsts iestādes un to uzdevums jau šobrīd ir uzraudzīt aviokompāniju finansiālo situāciju un iejaukties, ja šī situācija liecina par bankrota tuvošanos. Vairāku aviokompāniju darbība jau mēnešiem pirms bankrota liecināja par bankrota neizbēgamību, tomēr biļetes tika tirgotas līdz pat bankrota paziņojuma brīdim. Piemēram, "flyLAL" gadījumā šī gada sākumā - bija zināms, ka lidsabiedrības darbība tiks pārtraukta, tomēr vēl īsi pirms tas notika tika izpārdoti vairāki tūkstoši biļešu. Šādas situācijas nav pieļaujamas".
"Otrkārt, aviokompānijām būtu izvirzāma prasība nodrošināt pasažierus ar informāciju gan par iespējām apdrošināt savu lidojumu, gan citiem aizsardzības mehānismiem. Šādai informācijai jābūt obligātai aviokompāniju mājas lapā un skaidri komunicētai biļetes iegādes brīdī", turpina R. Zīle.
EP aicina Komisiju sagatavot jaunu likumdošanu, paredzot pasažieriem kompensācijas, ko iegūtu vai nu pieprasot aviokompānijām apdrošināt savus lidojumus, vai izveidojot īpašu garantiju fondu no aviokompāniju iemaksām. R. Zīle: "Ja tiek piedāvāti šādi finansiāli risinājumi, tad tiem jābūt ļoti pārdomātiem, un proporcionāli godīgiem pret aviokompānijām un to bankrota risku, lai tas nenovestu pie izkropļotas konkurences un augstākām biļešu cenām".
Pašreizējie ES noteikumi paredz aviopasažieru tiesību aizsardzību lidojumu atcelšanas vai ilgas kavēšanās gadījumos, iekāpšanas lidmašīnā atteikuma, kā arī nelaimes gadījumos. Nodrošināta ir arī komplekso ceļojumu (ceļazīmju) patērētāju aizsardzība tūrfirmas bankrota gadījumā. Taču tie pasažieri, kuri iegādājušies lidojuma biļetes caur aviokompāniju interneta lapām un savu lidojumu nav apdrošinājuši, nesaņem nekādu kompensāciju vai palīdzību atgriezties mājās, ja aviokompānija negaidīti paziņo par savu bankrotu.
Lai šo situāciju labotu, oktobrī Eiropas Parlamenta deputāti vērsās pie ES Transporta Komisāra Antonio Tajani ar prasību nodrošināt pasažieru aizsardzību aviokompāniju bankrota gadījumos. Eiropas Komisija apņēmās izvērtēt iespējamos risinājumus.