Roberts Zīle

EP pieņemtā autotransporta rezolūcija sekmēs protekcionismu ES valstu vidū

Šodien, 18.maijā, Eiropas Parlamenta (EP) deputāti ikmēneša plenārsesijā Strasbūrā apstiprināja rezolūciju par autotransportu Eiropas Savienībā. EP atbildīgās Transporta un tūrisma komitejas mērķis, izstrādājot minēto rezolūciju, ir izklāstīt Parlamenta nostāju par turpmākajiem tiesību aktu priekšlikumiem, kas regulētu ES autopārvadājumu tirgus darbību, sagaidot mēneša beigās paredzētos Eiropas Komisijas likumdošanas priekšlikumus.

Roberts Zīle, Eiropas Konservatīvo un reformistu grupas runas vīrs, minēto rezolūciju neatbalsta, kritiski vērtējot rezolūcijas patiesos mērķus, kas tā vietā, lai koncentrētos uz ekonomiskajiem aspektiem, pievēršas galvenokārt tikai autotransporta nozares sociālajiem un darba tiesību jautājumiem, kas bieži tiek pielietoti, lai realitātē ierobežotu konkurenci kravu pārvadājumu tirgū.

“Šis ir vecs stāsts ar sarežģītām interešu sadursmēm starp lielajām un mazajām lētāku pakalpojumu piedāvājošajām austrumu un Centrāleiropas un citām ES perifērijas dalībvalstīm. Šādā redakcijā manis pārstāvētā Eiropas Konservatīvo un reformistu grupa nevar atbalstīt šādu Parlamenta nostāju, kas vietā un nevietā piesaucot “maģisko sociālo dempingu”, būtībā baidās no konkurences (tajā skaitā arī no Latvijas pārvadātājiem), drupinot ES vienoto tirgu,” norāda deputāts.

Rezolūcija vienlaikus paredz jaunas Eiropas Autotransporta aģentūras izveidi, kuras funkcijas pēc deputāta domām pārklāsies jau ar esošas iestādes uzdevumiem. Savukārt priekšlikums paplašināt autopārvadājumu regulējumu, bez pienācīgas statistikas datu apstrādes iekļaujot tajā arī vieglos kravas auto, vai cīņa ar iespējamu krāpniecību un pārkāpumiem, pēc deputāta domām, ir vairāk emocionāli apgalvojumi, kas nebalstās faktos, taču sekmēs protekcionismu ES lielo valstu vidū.

“To pierāda arī tas, ka mūsu piedāvāta tālāka nozares liberalizācija ar gluži pretēju mērķi - veicināt konkurenci - procesa gaitā deputātu vidū tika noraidīta,” skaidro Zīle.

“Tomēr, ja vēlamies, lai pret mums izturas godīgi, pašiem pret sevi ir jābūt godīgiem. Diemžēl paliek aizvien grūtāk aizstāvēt Latvijas pozīciju un meklēt argumentus pret EP vēlmi cīnīties ar negodprātīgu praksi autotransporta nodarbinātības un sociālo tiesību jomā, jo nav noslēpums, ka arī Latvijas pārvadātāji pēdējā laikā pieņem darbā, piemēram, trešo valstu viesstrādniekus no Āzijas (visticamāk optimizējot izmaksas) un tiecas samazināt viesstrādnieku darba tiesību prasības. Šī situācija savukārt ļauj Rietumeiropas valstīm aizbildināties, sakot, kādēļ jūs uzskatāt, ka ar darba un sociālo tiesību ievērošanu jums viss ir kārtībā, ja pat vietējie vai Bulgārijas, Rumānijas pilsoņi drīzāk atsakās stāties darba attiecībās, un tādēļ jānodarbina mazāk attīstītu trešo valstu pilsoņi. Rietumvalstu kolēģi šo ir pamanījuši."

Roberts Zīle uzsver, ka šāda EP nostāja iedrošinās arī Eiropas Komisiju pēdējās pārrunu minūtēs nākt klajā ar tādiem transporta nozares likumdošanas priekšlikumiem, kuri, līdzīgi kā šis, vājinās Eiropas vienoto tirgu. EK piedāvājums tiks publicēts šī gada 31. maijā.